دریک ماه گذشته پنج زن در ولایت بامیان به قتل رسیدند

فعالین مدنی و مدافعان حقوق زنان در ولایت بامیان، طی کنفرانس مطبوعاتی از افزایش قتل‌های مرموز زنان در این ولایت با اظهار نگرانی خواستار پی‌گیری این دوسیه‌ ها و دستگیری عاملین این رویدادها شدند.

اسماعیل ذکی هماهنگ کننده دفتر شبکه جامعه مدنی وحقوق بشر در بامیان گفت؛ تنها در یک ماه اخیر هشت مورد قتل در بامیان توسط افراد ناشناس صورت گرفته است که تا کنون پولیس و نهادهای عدلی و قضایی به هیچ کدام از این دوسیه‌ها، رسیدگی نکرده اند.

آقای ذکی اضافه کرد:«این قتل ها منجر به ازبین رفتن امنیت مردم به خصوص زنان شده است و از طرف دیگر، ما نگران پیگیری قضایای این چنینی هستیم که با تأسف هر باری که به پولیس و نهادهای مربوطه مراجعه می‌کنیم، فقط برای ما توجیه می‌کنند و رسیدگی عادلانه صورت نمی‌گیرد”.

در تازه ترین مورد، سه روز قبل گلوی یک دختر۲۰ ساله‌ای جوان در مرکز ولایت بامیان از سوی افراد ناشناس با چاقو بریده شد و چندین چاقوی دیگر در دیگر قسمت های بدن اش نیز اصابت کرده بود.

به باور فعالان حقوق زن در بامیان، پیگیری‌نشدن قتل‌های این چنینی زنان در این ولایت سبب می‌شود تا از حضور زنان در اجتماع جلوگیری گردد.

درهمین حال صغری عطایی رئیس دفتر شبکه زنان افغان در ولایت بامیان گفت “در حال حاضر زنان در ولایت بامیان در حال تثبیت جایگاه شان اند اما افزایش قتل‌های این چنینی سبب می‌شود تا حضور زنان کمرنگ شده و هیچ زن جرآت بیرون رفتن از خانه را نکند”.

خانم عطایی از نهادهای امنیتی، عدلی و قضایی این ولایت خواست تا در زمینۀ رسیدگی به دوسیه‌های قتل زنان و جلوگیری از قتل بانوان در این ولایت، اقدامات جدی را روی دست گیرند.

قتل‌های مرموز زنان و پیگیری‌نشدن دوسیه‌های آنان از جمله نگرانی عمده‌ای بانوان در سطح ولایات مختلف کشور محسوب می‌شود.16427607_213380915801627_2706225618720664335_n