چگونگی مصرف بودجه کوید – ۱۹ در ولایت بامیان

نا رضایتی مردم از چگونگی مصرف بودجه اختصاصی مبارزه با کوید ۱۹ در ولایت بامیان
ویروس کرونا (کوید ۱۹) یک ویروس ناشناخته و ساری است که در ماه‌های نوامبر و دسامبر سال ۲۰۱۹ از شهر وهان کشور چین جهش یافتن و در مدت کمی در اکثریت نقاط جهان پخش شد که جان هزاران انسان را گرفت.
برای اولین بار ویروس کرونا در افغانستان در ۵ حوت ۱۳۹۸ در ولایت هرات شناسایی‌شده بود. ثبت واقعات این ویروس سبب شد که دولت افغانستان جهت مبارزه با این ویروس اقدامات لازم را روی دست بگیرند.
از آغاز شیوع این ویروس در کشور و مبتلا شدن عدۀ از مردم، مخصوصاً در ولایت بامیان، دولت افغانستان (۳۰) میلیون افغانی را جهت مبارزه با همه‌گیری ویروس کرونا در این ولایت اختصاص داد.
چگونگی مصرف بودجه اختصاصی مبارزه با کوید ۱۹ در بامیان در گفتمانی از سوی تلویزیون عصر و رادیو بامیان به بحث گرفته شده بود که در آن محمد آصف مبلغ مشاور ارشد مقام ولایت بامیان و عضو شورای نظارت مصروف بودجه اختصاصی مبارزه با کوید ۱۹ در این ولایت گفت:”در ولایت بامیان (۳۰) میلیون افغانی در امر مبارزه با کوید ۱۹ اختصاص داده شد بود و از میان این ۳۰ سی میلیون افغانی ۶ میلیون آن به ولسوالی‌ها و ۲۴ میلیون دیگر آن برای مرکز اختصاص داده‌شده بود که کاملاً به مصرف رسیده است. وی همچنان افزود:” برای مصرف این ۳۰ سی میلیون افغانی یک طرزالعمل هم ساخته‌شده بود که همراه با این بودجه در ولایت بامیان آمد”.
به گفته آقای مبلغ، بودجه اختصاصی مبارزه با کوید ۱۹ در ولایت بامیان طبق طرزالعمل مذکور در شش مورد ذیل به مصرف رسیده است. معاشات کسانی که در امر مبارزه با کوید ۱۹ کار می‌کردند،‌ کمک برای کسانی که از این ویروس به نحوی متضرر شده‌اند، خریداری اقلام بهداشتی، تهیه وسایل و تجهیزات مبارزه با کوید ۱۹ و متباقی آن با تائید شورای نظارت به مصرف رسیده است.
روزنامه هشت صبح در مورد چگونگی به مصرف رسیدن بودجه اختصاص‌یافته برای مبارزه با کوید ۱۹ در ولایت بامیان، از خریداری‌های نادرست، خریداری به نرخ دوچند نسبت به بازار و حیف‌ومیل شدن چندین میلیون این بودجه چنین گزارش نموده بود:«مقام‌های محلی در بامیان نزدیک به هشت میلیون افغانی‌را از بودجه اختصاص‌یافته برای مبارزه ویروس کرونا در این ولایت را غیر مرتبط مصرف و یا حیف‌ومیل کرده‌اند”. هچنان در این گزارش آمده است که بر اساسی اسنادی که روزنامه ۸ صبح به آن دست‌یافته بود، مسئولان برای برخی از اجناس در مقایسه باقیمت واقعی آن در بازار، نزدیک به دونیم میلیون افغانی را اضافه پرداخته‌اند.
افزون بر این بیش از پنج میلیون افغانی از پول مبارزه با کرونا در بامیان خلاف طرزالعمل به مصرف رسیده است.
سید جواد «حسینی »رئیس مستوفیت ولایت بامیان گفته‌های ۸ صبح را رد نموده و آنرا کاملاً جعلی خواند، وی افزود: “زمانی‌که در بازار متقاضی بیشتر باشد قیمت هم افزایش می‌یابد و زمانی که متقاضی کم باشد و قیمت هم کاهش پیدا می‌کند. وی همچنان افزود، روزنامه ۸ صبح در قسمت پوشش و انعکاس خبر مصرف بودیجه در ولایت بامیان غیر مسلکی عمل نموده است.
استخدام‌های سلیقوی و معاشات هنگفت از موارد دیگریست که رئیس شورای ولایتی بامیان، فعالین مدنی و عده مردم بامیان از روند تطبیق بودجه اختصاص‌یافته شکایت نموده و می‌گوید که در قسمت استخدام‌ها سلیقه‌ای برخورد شده است.
امیر «کوثری » فعال جامعه مدنی می‌گوید: معاش‌ها، مساعدت‌های که صورت می‌گرفت متأسفانه سلیقوی بود و به اساس واسطه‌ها انجام شد. افراد دخیل در روند تطبیق این بودجه همه‌ از دفاتر و ارگان‌های معتبر حضور داشتند. وی همچنان افزود:” ما از این پروسه نظارت‌ نمودیم و مشکلات زیادی را در چگونگی تطبیق آن دریافت نمودیم، به گونه مثال؛ یک قابله در ورس معاش اضافی و مساعدت دریافت نمی‌نمود در حالی‌که عملاً روزانه در مبارزه با کرونا دخیل بودند، مریضان نسایی و ولادی که علایم و نشانه هایی از مصاب بودن به کرونا را داشتند در این مراکز مداوا می گردیدند و لازم بود تا آنها معاش اضافی از بودجه اختصاص یافته برای مبارزه با کرونا دریافت می نمودند.
حاجی «اسدی» رئیس شورای ولایتی، ولایت بامیان می‌گوید:” در تقسیمات این بودجه مشکل بزرگی وجود داشت اینکه ۶ میلیون برای تمام ولسوالی‌ها و ۲۴ میلیون دیگر صرف برای مرکز در نظر گرفته شده بود که خود پرسش بر انگیز است. به گفته وی: این بودجه را مقامات به دست خودشان گرفته و هر طوری که دل‌شان خواستند به مصرف رساندند. وی همچنان افزود: ما در ۲۸ ماه عقرب سال ۱۳۹۹ از کلینیک‌ها و شفاخانه ورس و پنجاب نظارت کردیم، پرسونل مبارزه با بیماری کوید ۱۹ با سنگین‌ترین لباس‌ها وظیفه انجام می دادند درحالی‌که سه تن پرسونل این مرکز خود مصاب به این ویروس شده بود؛ اما با آن هم روزانه برای نزدیک به هفت‌صد نفر مراجعین رسیدگی می نمودند در حالیکه حتی بخاری ای هم برای تسخین اتاق های آنها وجود نداشت، آیا میتوان گفت که بودجه مبارزه با کوید ۱۹ در این ولایت عادلانه توزیع شده است؟
وجود فساد و عدم شفافیت در چگونگی توزیع ناعادلانه مبارزه با کرونا در ولایات کشور سبب گردید تا این پروسه بد نام گردد و مردم در قبال همچو برنامه ها بی باور گردند.
گزارشگر:
مهدی امینی