شهید مزاری و تاریخی پس از مزاری؛کارنامه اش او را محبوب قلوب مردم و تاریخ ساخته اند

همایش مردمی شهید مزاری تحت عنوان “صلح و وحدت ملی” در ولایت بامیان برگزار شد.

امروز (جمعه) ۲۲حوت از ۲۶مین سالیاد رهبر شهید استاد عبدالعلی مزاری تحت عنوان “همایش مردمی شهید مزاری صلح و وحدت ملی” از طرف اداره محلی بامیان با حضور والی، نمایندگان احزاب سیاسی،وکلای شورای ولایتی، رؤسای ادارات دولتی،شوراهای مردمی، اعضای جامعه مدنی،استادان دانشگاه، علما، متنفذین،محصلین وشماری زیادی از شهروندان بامیان در مرکز این ولایت (جمنازیوم جدید ورزشی) بزرگداشت به عمل آمد.

سید انور رحمتی والی بامیان، گفت شهید مزاری یک سیاتگر آینده نگر بود که باتمام وجود درد و رنج مردم خود را احساس و درک می کرد. وجب به وجب در دل کوه پایه ها و مناطق مرکزی سفر می کرد تا مردم را دور یک محور واحد انسجام بخشد. او با آینده نگری دقیق از وضعیت سیاسی آن وقت تلاش می کرد تا یک دنیای واحد و سیاسی را شکل دهد.
سید نصرالله واعظی به نمایندگی از شورای علمای این ولایت صحبت کرد و شهید مزاری را “روحانی و مبتکر”گفت. او افزود؛ شهید وحدت ملی، هفت مورد ابتکاری عالی داشتند که در راستای وحدت، انسجام اجتماعی و احزاب سیاسی بکار بستند. او همچنان در مورد تقوا، پاکی نفس و ویژگی شخصیتی‌ رهبر شهید صحبت کرد.
در این برنامه، قرار بود استاد سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری سخنرانی کند. اما گفته می شود به دلیل خرابی هوا و نشست نتواستن چرخ بال،معاون دوم ریاست جمهوری نتوانست اند در این محفل اشتراک کند. یک منبع دیگر به رادیو بامیان گفت:معاون دوم ریاست جمهوری به دلیل گفت وگوی صلح و میانجیگری بیت جنرال دوستم و رئیس جمهور اشرف غنی، سفرش به این ولایت لغو شده است. پیام آقای دانش توسط هدایت مشاور مطبوعات و امور فرهنگی دفتر مقام دوم ریاست جمهوری، به خوانش گرفت شد.

استاد عبد العلی مزاری در سال ۱۳۷۳/۱۲/۲۲ توسط گروه طالبان به شهادت رسید و در سال ۱۳۷۴/۱/۷در شهر مزار شریف به خاک سپرده شد.