تاثیرات کرونا در زندگی شخصی مردم بامیان

مرضیه یکی از باشندگان در بامیان به این باور است که مردم این ولایت از نخست هم اقتصاد خوبی نداشتند و هم‌اکنون هم با توجه به اثرهای همه‌گیری کرونا، بار مشکلات‌شان افزون شده است چون بیش‌تر مردم اقتصادشان ضعیف شده و نمی‌توانند مواد لازم‌ خود را خریداری کنند.

صفت الله یکی از دکانداران مرکز بامیان می‌­گوید: «کرونا تأثیرات بسیار زیاد داشت، به‌ویژه تأثیرات منفی اقتصادی آن بالای مردم بیش‌تر بود؛ چون قرنطینه سبب شد که بعضی از دفترها، کارخانه‌ها و شغل‌های مردم تعطیل شود و آسیب شدید اقتصادی به تمام اتباع کشور وارد شد.

داکتر حسین‌علی مستمندیار، مسئول پروژۀ کووید ۱۹ در بامیان، به این باور است که وقایه بهتر و مقدم‌تر از درمان است. «اگر شهروندان ما در برابر کرونا بی‌تفاوت باشند، کرونا حتی اقتصاد جهان را که به رکود مواجه کرده، از ما را هم به رکود مواجه خواهد کرد. اگر مردم با پول اندک صابون و ماسک را خریداری کنند، می‌توانند از شر مبتلاشدن به ویروس کرونا در امان باشند و نیاز نیست پول‌های هنگفت را مصرف داکتر و دارو کنند.»

در همین حال قادر دانش یکی از کارمندان ریاست معارف، در پیوند به تأثیرات اقتصادی کرونا در این ولایت می‌گوید که گسترش کرونا بر اقتصاد مردم بامیان تأثیرات منفی بسیاری داشته و سبب بالارفتن گراف بی‌کاری، افزایش قیمت مواد غذایی، کاهش تولیدات داخلی، کاهش امور گردش‌گری و بسته‌شدن هوتل‌ها، سلمانی‌ها، خیاطی‌ها، حمام‌ها و اکثریت از فروشگاه های شده بود.

گزارشگر: نصیبه سعادت