همایشی به مناسبت روز همبستگی جهانی زنان در ولایت بامیان برگزار شد

از روز جهانی زن در بامیان تجلیل شد
امروز( دوشنبه/۱۸حودت/۸ مارچ) از روز جهانی زن در بامیان با حضور داشت مقامات محلی و صد ها تن از زنان بامیانی در این ولایت تجلیل شد.
در برنامه گرامیداشت از روز جهانی زن در بامیان، ده ها زن تجارت پیشه و هنرمند، صنایع دستی و آثار هنری خود را نیز به نمایش گذاشتند؛ این آثار هنری و صنایع دستی شامل: برک، خامک دوزی، نقاشی، سوخته نگاری و کار روی چوب، قروت، عسل، روغن زرد و دیگر صنایع دستی و آثار هنری بود، که توجه اشتراک کننده گان را جلب نمود.
ذکیه رضایی رئیس امور زنان، هدف از برگزاری نمایشگاه صنایع دستی را، معرفی صنایع دستی زنان، معرفی چهره های هنرمندان جدید، و تبادل تجارب بین زنان تجارت پیشه و هنرمند عنوان میکند.
خدیجه، زن تجارت پیشه بامیانی است که در بخش غذا های محلی کار میکند؛ پتیری و بولانی تندوری ساخته دست خود را به نمایش گذاشته است. خدیجه، از همکاری ها و حمایت های ریاست امور زنان و حکومت محلی بامیان تا حدی راضی است، اما آن را بسنده نمی‌داند و میخواهد که از زنان هنرمند و تجارت پیشه حمایت کنند تا آنها بتوانند غذا های محلی و صنایع دستی خود را به صورت بهتر و قیمت خوبتر به فروش برسانند، تا لقمه نانی سر دسترخوان خانواده خود مهیا کنند.
بس گل کریمی یک تن از زنان تجارت پیشه در بامیان و مسئول کارگاه هنری صلصال، که آثار هنری کارگاه خود را در این برنامه به نمایش گذاشته است، بابت برگزاری این برنامه ابراز قدردانی و همچنان از توجه اشتراک کننده گان به صنایع دستی ابراز خرسندی میکند.
سید انور رحمتی والی بامیان، گفت: قانون اساسی حامی اصلی زنان بوده، حقوق و مشارکت زنان را در فعالیت های اقتصادی اجتماعی، سیاسی و فرهنگی تضمین نموده است.وی افزود: اداره محلی بامیان نیز متعهد به حمایت از زنان و حضور زنان د رتمام عرصه ها میباشد.
با این حال، رئیس امور زنان بامیان، میگوید، خشونت علیه زنان در سال جاری نسبت به سال گذشته افزایش یافته است و در حدود ۲۹۶ مورد قضیه خشونت علیه زنان را در اداره خود ثبت کرده اند. اما وی می افزاید: در سال های اخیر زنان در بامیان رشد کرده و در بخش های اقتصاد و فرهنگ دست آورد های خوبی نیز دارند. به گفته خانم رضایی، در سال های آینده برای حضور پر رنگ زنان در تمام عرصه ها، پلان ها و برنامه های خوبی روی دست است.
خانم رضایی از زنان افغانستانی میخواهد که ، همه دست به دست هم بدهند تا برای فرزندان خود یک آینده درخشان به وجود بیاورند.
در این برنامه ، شماری از روسای ادارات و شماری زیادی از زنان فعال در عرصه های مختلف از سوی ریاست امور زنان ولایت بامیان تقدیر شدند.
گزارش از عبدالوصیل « سخی زاده » – رادیو بامیان ۸۹٫۷ اف-ام