یک نهاد خیریه در بامیان، مراسم جشن عروسی ۱۷زوج جوان را به گونه دسته جمعی برگزار

یک نهاد خیریه در بامیان، مراسم جشن عروسی ۱۷زوج جوان را به گونه دسته جمعی برگزار کرد

امروز(چهارشنبه ۱۸ میزان) یک نهاد خیریه در بامیان، مراسم جشن عروسی۱۷ زوج جوان را به گونه دسته جمعی برگزار کرد و مراسم جشن عروسی ۱۷ زوج جوان دیگر نیز فردا از سوی این نهاد برگزار خواهد شد.

محمد علی احمدی یکی از مسئولین نهاد خیریه کوثرالقرآن، گفت به مناسبت ولادت با سعادت امام حسن العسکری (ع) و به هدف نهادینه شدن فرهنگ ازدواج آسان و اسلامی به جای رسوم اشتباه و هزینه بر که اکثر خانواده ها توان آن را ندارند، این بار در بامیان مراسم جشن عروسی ۳۴ زوج جوان را به گونه دسته جمعی طی دو روز برگزار می‌کنند.

حجت‌الاسلام نعمت الله صادقی، بر حمایت از برنامه های عروسی دسته جمعی تاکید کرد و گفت، هرقدر به طریقه آسان زمینه ازدواج جوانان فراهم شود از دیدگاه شریعت اسلامی اهمیت بیشتر دارد. وی از مردم به ویژه خانواده های عروس خواست تا رسوم ناپسند و هزینه بر را که هیچ دلیل شرعی ندارد، کنار بگزارند و عروسی آسان و دسته جمعی را جایگزین آن کنند.

در همین حال، حاجی عبدالحمید باشنده ولسوالی یکاولنگ بامیان و پدر یکی از دامادان که در این جشن عروسی دسته جمعی اشتراک کرده، ابراز خوشحالی می‌کند و می‌گوید که به اساس رسوم محلی هر جشن عروسی نزدیک به ۵۰۰هزار افغانی هزینه برمی‌دارد، که از توان خانواده ها به مراتب بلند است.

از سوی هم، نسیم حسینی و احسان الله اخلاقی، دو تن از این دامادان ، ابراز خوشحالی میکنند که در یک برنامه اسلامی و بدون هزینه های گزاف به گونه دسته جمعی عروسی شان را جشن گرفته اند. آنان می‌گویند که رسوم و عنعنات ناپسند، که هزینه های گزاف در قبال دارد، موانع بزرگ سد راه عروسی جوانان است‌

مسؤلان برگزاری جشن های عروسی دسته جمعی در نهاد خیریه کوثرالقرآن می‌گویند که این هشتمین دور است که این نهاد، به هدف نهادینه شدن فرهنگ آسان و اسلامی به جای رسوم ناپسند و هزینه بر که هیچ جایگاه شرعی ندارند و جلوگیری از مهاجرت ها و سرگردانی جوانان، در ولایت بامیان برگزار کرده اند.

گزارشگر: عبدالوصیل سخی زاده