ده زن در ولایت بامیان با هزینه‌ی شخصی شان کارخانه‌‎ کیک و کلچه پزی ایجاد کرده‌اند

ده زن در ولایت بامیان با هزینه‌ی شخصی شان کارخانه‌‎ کیک و کلچه پزی ایجاد کرده اند

این زنان هدف از ایجاد این کارخانه را نبود زمینه‌های کاری برای زنان در ولایت بامیان  عنوان می کنند و می گویند که می‌خواهند کار خود را بیش‌تر گسترش دهند.

آنان می افزایند که کارخانه ایجاد شده توسط آنان نخستین کارخانه تولید کیک و کلچه‌ است که از سوی زنان در ولایت بامیان ایجاد شده است.

شبنم، یک تن از زنان که در این کارخانه سهم‌دار است، می گوید که این کارخانه با هزینه‌ی شخصی ده زن راه‌اندازی شده و  با درآمد که آنان از این کار به دست می آروند نیازهای اولیه زندگی خود و خانواده‌‌های شان را تامین می کنند.

او می افزاید که آنان می خواهند کار شان را به سطح تمام ولسوالی های این ولایت نیز گسترش دهند.
 
از سوی هم، فرزانه محیبی یک تن از ایجاد کنندگان این کارخانه اظهار می کند، که به دلیل چالش‌های اقتصادی و نبود زمینه‌های کاری در سایر بخش ها برای زنان در ولایت بامیان، اقدام به ایجاد این کارخانه کرده‌اند.

نجمه بانوی دیگر که در این کارخانه مصروف کار است، نیز می گوید که پس از تحولات پسین سیاسی در کشور و با بازماندن از آموزش و تحصیل، ناگزیر شد تا به کار کردن در این کارخانه رو بیاورد. او می افزاید که اکنون کارش را در این کارخانه با علاقمندی انجام می دهد.
 
در همین حال، حواهاشمی یکی از فعالان حقوق زن در بامیان، از ایجاد کارخانه کیک و کلچه پزی توسط زنان در ولایت بامیان استقبال می کند و  می گوید که حضور زنان در بخش‌های گوناگون سبب انگیزه‌دهی برای زنان بازمانده از کار و تحصیل می شود.

با این همه، مسوولان در پارک های صنعتی و ریاست اقتصاد ولایت بامیان نیز می گویند که آنان با توسعه صنعت، کمک مالی  و برگزاری نمایشگاه‌های ملی و محلی برای زنان در ولایت بامیان از آنان حمایت می کنند.

عزیز الله متین آمر تنظیم فعالیت های انکشافی ریاست اقتصاد این ولایت می گویند:《پلان های سال ۱۴۰۳ شامل زمینه سازی برای توسعه صنعت کاران بود که  در بازار غلغله بامیان و شهرنو گشایش یافته است در کنار آن حمایت مالی و تخنیکی بیشتر از پنج صد صنعت کار در مرکز بامیان و بیشتر از دو صد صنعت در ولسوالی های بامیان جهت رشد تولیدات و تجارت آنها که آنان حمایت شودصورت گرفته تا تولیدات خود را بیشتر بسازند و بتوانند تجارت خود را گسترش دهند.》
 
پس از تحولات پسین سیاسی و با وضع محدودیت بر کار و فعالیت زنان در شماری از بخش‌ها؛ زنان در بامیان و سایر ولایات کشور، به ایجاد کارخانه های تولیدی و کار کردن در بخش‌های مختلف صنعت و تجارت رو آورده اند.

گزارشگر: فاطمه نادری