برگزاری نمایشگاه یک روزه کتاب و قرآن‌کریم در بامیان

امروز(چهارشنبه، ۲۶ثور)، به مناسبت هفته کتاب، نمایشگاه یک‌روزه کتاب و قرآن‌کریم در پارک ولایت بامیان برگزار شد.

مولوی صفی الله رائد رئیس اطلاعات و فرهنگ ولایت بامیان گفت این نمایشگاه به هدف تشویق جوانان به مطالعه و رشد فرهنگ کتابخوانی در این ولایت راه اندازی شده است.

محمد زمان باهنر، یکی از اشتراک کنندگان این نمایشگاه گفت، برگزاری چنین نمایشگاه ها قطعا تأثیر گزار است و افرادی که دنبال کتاب‌اند می‌توانند کتاب مورد علاقه خود را در این نمایشگاه پیدا کنند.

مسولان کتاب‌فروشی ها که در این نمایشگاه کتاب‌های شان را به نمایش گذاشته اند، از برگزاری نمایشگاه ابراز خرسندی می‌کنند و می‌گویند که برگزار شدن چنین نمایشگاه ها برای رشد فرهنگ کتابخوانی مفید است. این در حالی است که آنان می‌گویند، علاقه جوانان به کتابخوانی در سال های پسین کم شده است.

حسین جان امیری مسئول کتاب فروشی معرفت در بامیان گفت:《این نمایشگاه ها بسیار موثر است، جوانان با کتاب ها آشنایی پیدا میکند و به مطالعه بیشتر رو می‌آورند. فعلا به جوانان انگیزه خواندن کتاب را نمیبینم، چون جوانان به خواندن کتاب روی نمی آورند.》

امام علی نظری مسئول کتابفروشی شهدا، به رادیو بامیان گفت:《انگیزه برای کتابخوانی اصلا نیست، همینجا که نمایشگاه برگزار شده شاید صد نفر باشد و ما حتی یک جلد کتاب نفروخته ایم.》

محمد ظاهر شفق مدیر مسئول کتابخانه عمومی امام صادق(ع)، گفت این کتابخانه از سال ۱۳۹۸ به اين سو با داشتن بیش از ۳۶هزار جلد کتاب در بخش های متفاوت در خدمت مردم بامیان است. وی اما میگوید که درسال های قبل کتاب علاقه مندان زیادی داشت، اما در چند سال پسین مراجعه کنندگان این کتابخانه کم شده است.

احمد ضیا طنین، یکی از اشتراک کنندگان این نمایشگاه، که سالانه چندین هزار افغانی را صرف خرید کتاب می‌کند گفت،《در مورد فرهنگ کتابخوانی در بامیان مشکل اقتصادی نیست، مشکل انگیزه است. جوانان انگیزه خواندن کتاب را ندارند، در بامیان کتابخانه های عامه که بدون هیچگونه هزینه کتاب را به گونه امانت گرفته می‌توانيم وجود دارد.》

اما از سوی دیگر، عبدالوکیل ظاهری مدیر کتابخانه عامه ولایت بامیان میگوید علاقه مندی جوانان به کتاب زیاد شده و با آمدن دانشجوایان، مراجعه کنندگان این کتابخانه بیشتر شده است.

قابل یاد آوری است که هفته آخر ماه ثور بنام 《هفته کتاب》 از سوی وزارت اطلاعات و فرهنگ کشور نامگذاری شده است.

گزارشگر: عبدالوصیل سخی زاده