شیوع کرونا و تاثیرات منفی آن بالای جامعه

شیوع ویروس کرونا تاثیر منفی را بالای روان مردم گذاشت.
ویروس کرونا یا کووید-۱۹ یک نوع سندروم تنفسی حاد با عامل ویروسی از خانواده کروناویروس‌ها می باشد که همه کشورهای جهان را در مدت زمان کوتاهی درگیر کرده است. با توجه به شیوع و میزان بالای مرگ و میر این بیماری و از سوی دیگر احتمال اوج مجدد کووید-۱۹ خصوصا در فصل زمستان و نبود واکسین یا درمان اختصاصی، آشنایی و معرفی ویروس کووید-۱۹ مشکلات عمده کشور ها مخصوصا افغانستان بوده است.
شماری از باشندگان ولایت بامیان می گوید شیوع سریع ویروس کرونا بالای روان مردم تاثیرات منفی برجا گذاشته است.
کریم حبیبی مسوول بخش سرویلانس(Surveillance) ریاست صحت عامه ولایت بامیان می‌گوید: قطعا هر مرض تاثیرات اقتصادی، روحی و روانی را در پی دارد.
کرونا هم قطعا تاثیر خود را بالای کسانی که به این مرض مبتلا شده بودند گذاشته است .
وی می افزاید: شایعات دروغ همواره تاثیر خیلی بدی را بر روح و روان مردم و مخصوصا شخص مریض گذاشته که باعث ناامیدی و حتی گاهی باعث مرگ فرد هم گردیده است.
آقای حبیبی همچنان می گوید: مرکز کووید ۱۹ در اثر نبود بودجه در اول عقرب ۱۴۰۰ مسدود گردیده است که فعلا هیچ بیماری در این ‌مرکز تحت تداوی قرار ندارد. عبدالروف راشد عضو هیئت علمی در دانشگاه بامیان می‌گوید: زمانی که کووید ۱۹ شیوع پیدا کرد، مردم در اکثر کشورهای عقب‌مانده به‌خصوص افغانستان و در ولایت بامیان که هراس زیادی را از کرونا داشتند، تحت تاثیر شایعات ضد و نقیض قرار گرفتند.
وی هم‌چنان می‌افزاید: اگر کسی به کووید ۱۹ مبتلا می شد مردم هرگز به عیادت شخصی بیمار نمی رفتند. هر چند رفتن به عیادت چنین مریض‌ها خوب نیست و از وجود درصد بالای شایعات پراکنده، فامیل بیمار از زنده ماندن آن ماَیوس می شدند. از لحاظ این‌که چقدر تاثیر روحی و روانی را بالای مردم گذاشته است، می توانم بگویم شایعات منفی که در بین افراد جامعه گسترش وسیع پیدا کرد مردم به جای اینکه به مرکز تداوی کووید ۱۹ مراجعه کند از تداوی‌های خودسرانه خانگی استفاده می کردند که خودش تاثیرات مخرب روحی و روانی را دو چند می ساخت.
غلام سخی ناصری یکی از باشندگان بامیان از حکومت آن وقت شاکی است و می‌گوید: عدم اطلاعات درست در اسرع وقت، بیشترسبب بروز تاثیرات منفی بالای روح و روان مردم‌ گردیده است.
وی می افزاید: دولت در زمینه اطلاع رسانی درست، در مورد تاثیرات منفی کرونا توجه کامل نداشته، آن‌چنان که باید برای مردم فهمانده می‌شد نه شده‌است، به همین صورت بعضی از افراد در جامعه، هراسی که از مرض ویروس کرونا داشتند، جان خود را از دست دادند.
معصومه ابراهیمی یک فرد مبتلا شده کرونا می‌گوید: کرونا در اوایل مردم را خیلی ترسانده بود مردم فکر می کرد اگر کسی را کرونا بگیرد، دیگر هرگز سلامتی خود را پس گرفته نمی‌تواند.پس شخصا زمانی که به کرونا مبتلا شده بودم، امید خود را از دست داده و فکر میکردم که دیگر از این مریضی نجات یافته نمی‌توانم و ناامید شده بودم.
خانم ابراهیمی می‌گوید: بعد از این‌که من نا امید شدم به تشویش فامیل خود بودم و نگران بودم که بعد از من بقیه فامیل ام به این مرض مبتلا شود. چون که این مرض از یک شخص به شخصی دیگرسریعاً انتقال می کرد.
وی همچنان می گوید. آن چنان که ما فکر می‌کردیم و از لحاظ روحی خود را اذیت می کردیم به آن اندازه نبود ولی این‌که ما در خلا معلوماتی قرار گرفته بودیم و یا این‌که جهان ما را ترسانده بود و در کل تاثیرات خود را شخصا بالای من و فامیلم گذاشته بود.

گزارشگر: مهدی امینی