اشرف‌غنی: کارنامه زندگی من برباد شد….

اشرف غنی: صلح تبدیل به مساله‌ای برای آمریکا شده بود نه افغان‌ها

اشرف‌غنی رئیس‌جمهور پیشین و فراری افغانستان، برای اولین‌بار پس از فروپاشی کابل، با رادیو ۴ بی‌بی‌سی گفت‌وگو کرده است. او دراین گفت‌وگو که روز پنج‌شنبه نهم جدی ۱۴۰۰ از برنامه ” تودی” این شبکه منتشر شده است، در مورد دلایل فروپاشی حکومت‌اش و ترک ارگ ریاست جمهوری در ۲۴ اسد صحبت کرده است. او در این گفت‌وگو گفته است که او را قربانی کردند تا مقصر هرج و مرج و بحران افغانستان قلمدادش کنند. او گفت شرکای بین‌المللی به طور مداوم به او فشار می آوردند و اختیارات او را محدود می کردند.
او همچنین گفته است که: آمریکا پس از توافق با طالبان برای او ضرب‌الاجل هشدارآمیز برای رهایی پنج هزار زندانی طالبان تعیین کرده بود که این کار از عوامل اصلی “اتفاقات آگوست” بوده است. او می‌افزاید که مذاکرات صلح با طالبان “تبدیل به مساله‌ای مربوط به آمریکا شد، نه مساله افغان‌ها”.

اشرف غنی هم‌چنان در مورد این‌ پرسش که آیا هیچ پشیمانی شخصی‌ای درباره همه اتفاق‌هایی که افتاد، داشته است یا خیر؟ چنین پاسخ داده است:
” کارنامه زندگی من ‌نابود شد، ارزش‌هایم لگدمال شد و مرا قربانی کردند. آمریکا و دیگر همکاران غربی ما این انتخاب را داشتند که یا شیوه جنگیدن ‌شان با ترور را تغییر دهند یا کلا کنارش بگذارند و خارج شوند.اما برای ما خودمختاری ملی تا زمانی که جنگ به این شکل با تروریسم باشد، امکان‌پذیر نیست. چون تمام مشکلات دیگر ما نسبت به این فرعی هستند. “