مصاحبه اختصاصی با مولوی شاهین مسافر قوماندان امنیه ولایت بامیان؛ در مورد توزیع پاسپورت با رادیو بامیان

جریان توزیع پاسپورت در ولایت بامیان چگونه می گذرد؟

مصاحبه اختصاصی مولوی صدیق الله شاهین مسافر قومندان امنیه ولایت بامیان در مورد جریان توزیع پاسپورت با رادیو بامیان

تاریخ: یکشنبه ۲۱ قوس ۱۴۰۰

رادیو بامیان: با تشکر مولوی صاحب از این که وقت تان را در اختیار رادیو بامیان قرار داده اید. میخواهم از شما در مورد تعداد پذیرش درخواست، از سوی متقاضیان، با توجه به تراکم زیاد درخواست کنندگان به صورت روزانه در این ولایت بپرسم؟

مولوی شاهین مسافر: بسم الله الرحمن الرحیم، بخیر و سلامت باشید، تشکر. طبق معلومات که ما از ریاست پاسپورت داریم، روزانه به تعداد صد نفر پذیرش دارد. این صد نفر به دلیل اینکه ماشین چاپ نمی تواند بیشتر از تعداد شصت جلد پاسپورت را بایومتریک کند، به تعداد چهل جلد دیگر برای روزهای بعدی موکول میگردد.

رادیو بامیان: با توجه تراکم بیش از حد متقاضیان، آیا توزیع پاسپورت در خود ولایت بامیان صورت می گیرد یا پاسپورت از کابل می آید و هم چنان تعداد پاسپورتی که از کابل می آيد برای متقاضیان این ولایت کفایت خواهد کرد؟

مولوی شاهین مسافر: در قدم اول، مراحل ابتدایی و تمام اوراق و اسناد، در این جا تکمیل می گردد سپس در کابل فرستاده شده و بعد از چاپ، دوباره به بامیان ارسال گردیده و به دسترس متقاضیان قرار می گیرد.

رادیو بامیان: مقدار امکاناتی که شما در اینجا در اختیار آيا برای متقاضیان این ولایت بسنده می کند؟

مولوی شاهین مسافر: بلی، خوب است. با توجه به اینکه؛ طبعا در روزهای اول در تمام ولایات گیروبار و ازدحام زیاد است. در روزهای آینده ان شالله وضعیت بهتر خواهد شد.

رادیو بامیان: به صورت تخمینی روزانه چه تعداد نفر برای اخذ پاسپورت در قومندانی امنیه و مدیریت پاسپورت مراجعه می کنند؟

 مولوی شاهین مسافر: روزانه به تعداد صد نفر، کارهایشان از اینجا تمام می شود اما تعداد متقاضیان و کسانی که درخواستی و عریضه دارند، ممکن است به ۴۰۰ یا ۵۰۰ نفر در روز برسد.

رادیو بامیان: کسانی که اسنادشان روزانه در اینجا طی مراحل می گردد بعد از چند مدت، پاسپورت شان را می توانند اخذ کنند؟

مولوی شاهین مسافر: بعد از ۲۰ روز یا یک ماه ان شالله تعالی پاسپورت برای شان  توزیع می شود.

رادیو بامیان:  آیا متقاضیانی که از ولایت های دیگرند و مدت زیادی را در بامیان زندگی کرده اند. در ولایات خودشان برای اخذ پاسپورت مراجعه کنند یا در اینجا می توانند درخواست بدهند؟

مولوی شاهین مسافر: قبلا راهی برای حل این مشکل وجود داشته و قانون طوری بوده که اگر شاروالی تایید کند که این اشخاص به مدت ۵ سال یا  ۱۰ سال یا بیشتر در اینجا زندگی کرده اند. در آن زمان می توانستند از همین ولایت پاسپورت اخذ کنند؛ اما برای فعلا در قانونی که جدید آمده، طوری است که باید هرکس در ولایت خودشان مراجعه کند، زیرا در هر ولایت اداره پاسپورت فعال گردیده است.

رادیو بامیان: ما یک فایل صوتی از عالم گل حقانی رئیس عمومی پاسپورت در اختیار داریم که گفته است آن عده از متقاضیانی که ده سال یا پانزده سال در یک ولایت زندگی کرده اند با تصدیق وکیل گذر می توانند پاسپورت شان از همان ولایت اخذ کنند. شما در این مورد چه گفتنی دارید؟

مولوی شاهین مسافر: طبق معلومات که ما از ریاست عمومی پاسپورت داریم و طی مکتوب به ما رسیده است گفته شده که این تعداد از اشخاص باید در ولایت های خودشان مراجعت نمایند.

رادیو بامیان: ما این فایل صوتی را از دو روز پیش از خود آقای عالم گل حقانی رئیس عمومی پاسپورت از طریق واتساپ در اختیار داریم و همین اکنون نزد ما موجود است؟

مولوی شاهین مسافر: مکتوبی که ما دریافت کرده ایم از حدود ده یا پانزده روز قبل برای ما آمده است؛ اما باز هم اگر کدام مکتوب و هدایت جدید برای حل مشکلات مردم برای ما آمده باشد، درست است و ان شالله عملی خواهد شد. تشکر.

گفتگو کننده: حمیدالله عارفی