۱۱ نوع پرنده و حیوان در معرض خطر قراردارد

گرچند افغانستان و به ویژه مناطق مرکزی به دلیل داشتن نقاط مرتفع و اقلیم متفاوت مکان خوبی برای تنوع زیستی حیات وحش است، اما با آنهم در بامیان حیات ۱۱ نوع حیوان و پرنده شامل: آهو، پلنگ فارسی، گرگ و روباه تحت تهدید است و در لیست سرخ اداره حفاظت محیط زیست قرار دارد، که باید از آنها حفاظت شود.
به گفته محمد ابراهیم دادفر رئیس حفاظت محیط زیست بامیان، در نوار مرزی های این ولایت و ولسوالی های شیبر و کهمرد شکار حیوانات و پرندگان صورت میگیرد.
آقای داد فر میگوید:” قانون منع شکار هنوز از کابینه و پارلمان پاس نشده است، اما در کود جزا بعضی از موارد پیش بینی شده، و حکم مقام عالی ریاست جمهوری خیلی صریح است که بخش نیروهای امنیتی را مکلف به تطبیق آن نموده است.”
به اساس آمار را که آقای دادفر روز گذشته/۱۳حوت، با مردم و رسانه ها شریک کرد، در افغانستان از ۳۵۰۰ تا ۴۰۰۰ نوع نبات، که ۱۰۰۰ آن نبات بومی افغانستان است، ۱۳۷ تا ۱۵۰ نوع حیوانات پستاندار، ۴۲۸ تا ۵۱۲ نوع پرنده، ۹۲ تا ۱۱۲ نوع خزنده، ۶ تا ۸ نوع ذوحیاتین و ۱۳۱ تا ۱۳۹ نوع ماهی وجود دارد.
در بامیان سه ساحه ( شاه فولادی، فلات ها و پارک ملی بند امیر)حفاظت شده است، که به گفته آقای داد فر در این ساحات پرنده‌ها و حیوانات وحشی افزایش یافته است و در این اواخر، پلنگ فارسی، آهو، کرکس، کبک، کبک زرین و قاز حسینی در این ساحات افزایش یافته است.
اما به گفته محمد اکبر سیغانی، مسئول ولایتی موسسه تحفظ حیات وحش WCS))، تا سال ۲۰۱۸ تنوع حیات وحش در بامیان رو به افزایش بود، اما بعد از این سال، که گزمه ها وجود ندارد، گزارش ها که از ولسوالی ها از سوی مردم محل به گوش میرسد، شکار به ویژه شکار آهو رو به افزایش است و قرار گفته های مردم محل در سال گذشته مردم در طول یک ماه نزدیک به ۳۰۰ آهو را شکار کرده اند. و این یک فاجعه برای حیات وحش است و اگر به همین قسم پیش برود، ممکن باعث نابودی نسل بعضی از حیوانات شود.
امین دانشیار فعال مدنی و محیط زیست، نیز از شکار حیوانات در ولسوالی های شیبر و کهمرد شاکی است و میگوید:ریاست محیط زیست با وجود بودجه کم، توانسته است محیط زیست را سالم نگهدارد و از شکار حیوانات جلوگیری کند، اما متاسفانه، در ولسوالی شیبر و کهمرد شکار بی رویه ماهی وجود دارد. آقای دانشیار می افزاید:”ما از فرماندهی امنیه بامیان و حکومت محلی بامیان تقاضا داریم که جلو شکار بی رویه حیوانات و ساخت ساز های خود سر را بگیرند، با وجودیکه ما در این ارتباط دادخواهی های داشتیم اما توجه حکومت محلی آنچنانی نبوده است.”
در همین حال زبردست صافی فرمانده پولیس بامیان میگوید: پولیس بامیان متعهد است تا در ارتباط به تحفظ حیات وحش اجراآت قانونی خود را داشته باشد و تا هنوز ده نفر را در پیوند به تخلفات محیط زیستی بازداشت کرده و به پنجه قانون سپرده است.
در دسامبر ۲۰۱۳ در نشست عمومی سازمان ملل متحد در تایلند، موضوع حیات وحش به بحث گرفته شد و مجمع عمومی سازمان ملل متحد،” ۳ مارچ” را به نام روز جهانی حیات وحش نامگذاری کرد.و همه ساله تمام کشور های که عضو سازمان ملل متحد اند، این روز را جشن میگیرند و در تمام ولایات افغانستان نیز آز آن تجلیل میشود.
رئیس حفاظت محیط زیست بامیان، روز گذشته در برنامه تجلیل از روز جهانی حیات وحش ،هدف از تجلیل ۳ مارچ /روز جهانی حیات وحش ومنع شکار را بسته به اهمیت تنوع زیستی میداند و میگوید: تنوع حیات، تاثیرات اقلیمی را کاهش میدهد و سبب حفاظت از هوا، آب و خاک، جلوگیری از آلودگی هوا،جلوگیری از فرسایش خاک و سبب افزایش حاصل خیزی خاک میشود.
همزمان با تجلیل از این روز دربامیان، شماری زیادی از نقاشان در این ولایت به حمایت از تنوع حیات وحش آثار نقاشی خود را در این برنامه به نمایش گذاشته بودند؛ و این نقاشی ها از سوی هیئت نمره دهی، بررسی شده و هنرمندان این آثار هنری با اهدأ تقدیر نامه ها، کمک های نقدی و تحفه تشویق و حمایت شدند.
گزارش از عبدالوصیل «سخی زاده» – رادیو بامیان