یوناما:طرف های درگیر برای جلوگیری ازتلفات غیرنظامیان اقدامات عاجل روی دست گیرند

با رسیدن آمار تلفات غیرنظامیان به بلندترین سطح آن در سال ۲۰۱۶ ، سازمان ملل متحد از طرف های درگیر می خواهد تا اقدامات عاجل را برای جلوگیری از تلفات غیرنظامیان روی دست گیرند

گزارش تازه ملل متحد که روز دوشنبه به نشر رسید نشان دهنده بالا ترین آمار تلفات غیرنظامیان در جریان یک سال می باش.

سازمان ملل متحد از همه طرف های درگیر در افغانستان می خواهد تا گام های جدی را برای جلوگیری از کشته و زخمی شدن غیر نظامیان بردارند. این گزارش مبین افزایش بی سابقه مرگ و مجروحیت اطفال در سال ۲۰۱۶ می باشد.

گزارش  ۱۱۴۱۸ مورد از تلفات غیر نظامیان را در منازعات مسلحانه ثبت نموده است که از این میان ۳۴۹۸ فرد ملکی

کشته و ۷۹۲۰ غیرنظامی دیگر زخمی شده اند. این رقم شامل ۳۵۱۲ طفل می باشد که ۹۲۳ کشته و ۲۵۸۹ زخمی را در بر گرفته و حدود ۲۴ فیصد افزایش در مقایسه با مدت زمان مشابه سال قبل را منعکس می سازد. این ارقام که توسط هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان )یوناما( به ثبت رسیده است، بلندترین آمار را از سال ۲۰۰۹ به این سو زمانی که سازمان مللمتحد آغاز به ثبت منظم شمار تلفات غیرنظامیان نمود، نشان می دهد.

تدامیچی یاماموتو نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان گفت: “کشتن و زخمی نمودن هزاران فرد ملکی خیلی تکان دهنده بوده و تا حد زیادی قابل پیشگیری می باشد.” وی افزود: “تمام جناح های درگیر در منازعه باید اقدامات فوری و قاطع را اتخاذ نمایند تا از شهروندان عادی افغان اعم از مردان، زنان و کودکان که زندگی شان در حال از هم پاشیدن است محافظت صورت گیرد.”

نیروهای مخالف دولت، به طور عمده طالبان، مسئول نزدیک به دو سوم تلفات غیر نظامیان و نیروهای طرفدار دولت مسئول نزدیک به یک چهارم این تلفات بوده اند.

در این گزارش آمده است که مانند سال ۲۰۱۵ ، درگیری های زمینی میان عناصر ضد دولت و نیروهای طرفدار دولت، به ویژه در مناطقی که غیرنظامیان در آن زندگی و یا رفت و آمد دارند، منحیث دلیل اصلی تلفات افراد ملکی باقی مانده است، در حالیکه مواد انفجاری تعبیه شده، حملات انتحاری و گروهی و همچنان قتل های هدفمند و عمدی به ترتیب سایرعوامل عمده تلفات غیر نظامیان به شمار می روند.10553556_579033795538723_8774654763266222182_n