درسال‌ جاری ۵۰ خانواده مهاجربه بامیان عودت کرده اند

مقامات اداره مهاجرین وعودت کنندگان درولایت بامیان در مرکز افغانستان می‌گویند که در ده ماه اخیر سال جاري، بیش از ۵۰ خانواده مهاجر، ازکشورهای ایران وپاکستان به این ولایت عودت کرده اند.

با آنکه برخی ازاین عودت کنندگان از نبود امکانات وسرپناه شکایت دارند اما مقامات اداره مهاجرین و عودت کنندگان بامیان می‌گویند که بزودی برنامه توزیع کمک ها وایجاد سرپناه برای آنان درنظرگرفته خواهد شد.

عزیز الله امینیار، آمر ریاست امور مهاجرین و عودت کنندگان ولایت بامیان می‌گوید که برای بهبود وضعیت بیجاشدگان و عودت‌ کنندگان در این

ولایت، برنامه‌ هایی روی دست دارند.

آقای امینیار گفت: “اکثریت مهاجرین که به کشور عودت می‌ کنند، ترجیح می‌ دهند که به ولایت های کابل، بلخ و هرات بمانند و در بامیان نمی آیند. اما مهاجرین که در این ولایت آمده ان

د، تلاش جریان دارد تا برای شان مسکن توزیع شود، زمینه کار و درآمد فراهم شود و سایر کمک‌ های عاجل برای شان توزیع گردد. زمین شهرک مهاجرین در بامیان مشکل اندک با وزارت معدن دارد، که حل خواهد شد و برای مهاجرین سر پناه داده می‌ شود.”

به گفته‌ی آقای امین‌یار، امسال بیش ازده خانواده مهاجر از کشور های اروپایی ناروی و سویدن نیز به بامیان به صورت داوطلبانه عودت کرده اند.

اما برخی ازاین عودت کنندگان از عدم توجه دولت ورسیدگی به مشکلات شان شاکی اند. زهرا که با شوهر وسه فرزندش حدود نه ماه قبل ازکشور ایران به بامیان عودت کرده است می‌گوید”از زمانیکه ما به بامیان آمدیم، زندگی مان روز به روز خرابتر می‌شود. در ایران خوب بود که حد اقل مرد های ما کار می‌کردند اما در این اینجا نه کار است و نه سرپناه داریم.”

شماری ازاین مهاجرین می‌‎‌گویند که درفصل زمستان وسرما مشکلات آنان چند برابر افزایش یافته وحتی بسیاری ازاین خانواده ها مواد سوخت برای گرم کردن خانه های‌شان ندارند.

برخی از مهاجرین به حکومت ونهاد های امور مهاجرت هشدار داده می‌گویند که اگر به وضعیت زندگی آنان توجه صورت نگیرد بسیاری از خانواده‌های که درسالیان اخیر به افغانستان عودت کرده اند؛ دوباره دست به مهاجرت خواهند زد.

buddha-bamyan